Jak zatroszczyć się o chłodnicę klimatyzacji w samochodzie?

Chłodnica klimatyzacji, opisywana też jako skraplacz lub kondensator, to bardzo ważna część układu klimatyzacji, która stosunkowo często ulega awarii, przynajmniej jeśli chodzi o elementy klimatyzacji. Warto więc wiedzieć, jak się o nią zatroszczyć tak, aby mogła działać maksymalnie długo bez awarii. Postanowiliśmy więc przygotować krótki poradnik, w którym opiszemy funkcję, jaką w układzie klimatyzacji pełni chłodnica, tak aby móc z odpowiednią mocą przekazać to, jak ważnym elementem jest ta część oraz wyjaśnimy jak jej budowa i rola przekłada się na potrzebę systematycznej konserwacji.

Funkcja chłodnicy klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji swoją nazwę otrzymała nie bez powodu, jej funkcja przypomina bowiem tę, którą chłodnica silnika pełni w układzie chłodzenia — odprowadza ciepło z układu. Chłodnica klimatyzacji robi to jednak nieco inaczej, dlatego bywa też nazywana skraplaczem lub kondensatorem. Dzieje się tak, ponieważ w klimatyzacji czynnikiem chłodzącym nie jest zwykły płyn chłodzący, jak ten który być może znasz z wlewania go po podniesieniu maski, a przez specjalnie stworzony w tym celu czynnik chłodniczy R134a, przypominający ten, który wykorzystywany jest w lodówkach. Ów czynnik nie krąży zwyczajnie po okładzie, jak robi to płyn chłodzący, a co cykl zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy i odwrotnie. Chłodnica, choć może w tym miejscu bardziej pasowałaby nazwa skraplacz, jest miejscem, w którym czynnik chłodzący skrapla się, po czym w formie cieczy trafia do parownika zlokalizowanego blisko nawiewów, gdzie się rozpręża i przez to ochładza, podobnie jak ochładza się powietrze wydostające się z dyszy dezodorantu.

Konserwacja chłodnicy klimatyzacji

Skraplacz może wywiązywać się z powierzonego mu zadania między innymi dzięki swojej budowie. Składa się on bowiem z wielu drobnych kanalików i płytek, dzięki którym jego powierzchnia jest maksymalnie duża i może się na niej skraplać czynnik chłodniczy. Taka powierzchnia i stosunkowo trudne warunki pracy sprawiają, że chłodnica klimatyzacji jest miejscem podatnym na korozję. Dlatego dobrą praktyką jest coroczna wymiana czynnika chłodniczego połączona z czyszczeniem całego układu i usuwaniem z niego wszelkich grzybów i innych zanieczyszczeń, czego dodatkową zaletą jest pozbycie się nieprzyjemnego zapachu i poprawa osiągów samej klimatyzacji.

Materiał zewnętrzny

Redakcja ronet.pl