Zadanie, jakie przed sprzęgłem stawia normalna jazda nie należy do najłatwiejszych. Przy każdej zmianie biegu sprzęgło musi rozłączyć najważniejsze połączenie w samochodzie, a więc połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. To dzięki temu połączeniu możliwe jest przenoszenie mocy z silnika na koła. Oznacza to więc też, że sprzęgło musi być w stanie znieść pełną moc samochodu, jednocześnie rozłączając wspomniane połączenie przy każdej zmianie biegów.
Najważniejsze objawy zużycia sprzęgła
Jak więc widzisz, zadanie to nie należy do najłatwiejszych już przy normalnej jeździe, a tym bardziej podczas jazdy bardziej sportowej lub nieco nieumiejętnej. Jakby tego było mało, sprzęgło można zaliczyć do kategorii części eksploatacyjnych, a więc takich, które są projektowane tak, aby z czasem się zużywały i były wymieniane na nowe. W przypadku sprzęgła jego piętą achillesową są tarcze cierne, które ocierając się o siebie tworzą płynne połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Materiał, z jakiego są wykonane z czasem się jednak zużywa i musi być co jakiś czas wymieniany na nowy. Co prawda inżynierowie starają się swoje dzieła projektować tak, aby były maksymalnie bezobsługowe, a więc wymianę sprzęgła trzeba robić co aż 100-200 tysięcy kilometrów, ale jeśli jednak sprzęgło pracowało w nieco trudniejszych warunkach niż producent to przewidział, to może się ono zużyć wcześniej, na co mogą wskazywać poniższe objawy:
-
Trudno jest płynnie ruszyć z miejsca
-
Pomimo dodania gazu i zwiększenia obrotów samochód nie przyśpiesza, a jedynie „wyje”
-
Pojawiają się problemy ze wbiciem biegu, szczególnie jedynki i biegu wstecznego
-
Podczas zmiany biegów pojawiają się szarpnięcia
Jeśli któryś z tych objawów wydaje ci się znajomy, to dowiedź swojego mechanika i zrób pilny przegląd. Jeśli okaże się, ze wymiana sprzęgła jest konieczna, to nie martw się i skorzystaj z oferty sklepu internetowego signeda.pl, gdzie takie części jak sprzęgło, możesz kupić taniej.
Materiał zewnętrzny